Detta praktverk beskriver bl.a. de onödigt komplicerade uppkopplingar
som quintetten använt sig av vid olika tillfällen. Du slår
upp en sida och läser med intresse om uppkopplingen för tågkompet
i "Night Train":
"...gummisnoddarna
gick av, varför förslaget förkastades. I stället användes
Boss DR-110 Dr Rhythm som rytmisk motor. En lämplig rytm programmerades,
och accent lades på alla sextondelar, eftersom den lilla "trig
out"-kontakten på baksidan skickar ut trigpulser i takt med
accenterna. Från denna halvtrasiga, på sniskan hängande
kontakt drogs en kabel som förgrenades till tre med hjälp av
ett litet kontaktdon från Claes Ohlsson (149 kr).
Trigsignal nummer ett gick till Roland SH-101 och tjänade som extern
klocka för den inbyggda sequencern. På denna hade programmerats
en rytmisk "du-dunk" slinga i annan meter (avsedd att emulera
hjul mot skenskarvar).
Trigsignal nummer två gick till trig-ingången för Brass-sektionen
på Korg Trident (på vilken en tangent tejpats i nedtryckt
läge). Ett percussivt filter-resonansljud ställdes in och utsändes
via den inbyggda flangern ställt på långsamt svep med
medelhög återkoppling. För att ytterligare variera ljudet
sändes även CV från SH-101 till Brass-sektionens filterfrekvensingång.
Att notera är att Tridentens trig-ingång använder sig
av "låg" trig (gnd), medan den utsända signalen var
"hög" - Tridenten triggades alltså strax efter övriga
komponenter. Detta ansågs bara ge ett bättre sväng.
Trigsignal nummer tre skulle helst gå till NordLeaden, men någon
reguljär omvandlare mellan analog trig/gate och MIDI fanns ej till
hands. I stället hittades den lilla kontrolldosan till en ddrum Padstation
(MIDI-slagplattor), vilken även var försedd med en ingång
för trigsignal från bastrumpedal. Trigsignalen anslöts
därtill, omvandlades till MIDI-noter och försvann in i Cubase
VST. I programmet delades signalen ytterligare en gång för
att skickas till två kanaler på NordLeaden (efter att den
ena kanalen processats i VSTs MIDI-delayeffekt). NordLeaden fick så
agera "vagt tågbrus" och "tydligt tågbrus"
av typen shof-shof-shof (det senare ljudet även försedd med
långsamt LFO-filtersvep).
Så drogs maskinen igång, och samtliga ljudkällor spelades
in i en tagning (några efter att ha passerat Zoom Studio 1201s Phaser-effekt).
Nu var det dags att lägga på melodi- och solostämmor,
varvid Löfvberg plockade fram gummisnoddarna igen och började..."
Tillbaka...
|